سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ |۲۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 1, 2024
عبدالحسین خسروپناه

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، طی سخنانی در اولین نشست روزآمدسازی نقشه جامع علمی که به همت شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم برگزار شد، با اشاره به تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا اظهار داشت: دشمنان برای این که سیدحسن نصرالله را به شهادت برسانند ده ها تن مواد منفجره استفاده کردند و این نشان دهنده عجز رژیم صهیونیستی که برای به شهادت رساندن سیدحسن تا این حد امکانات را بسیج کرد، ان‌شاءالله خون این شهید، درخت مقاومت را بیش از پیش آبیاری خواهد کرد.

وی درباره روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور بر اصول حکمرانی تاکید کرد و افزود: ضرورت دارد در این نقشه این اصول کاربست پیدا کند، اصل اول مسئله‌محور بودن است، اگر نیازهای کشور را نبینیم، موفق نخواهیم بود. حفظ نخبگان، احترام به عالمان، و تمرکز بر مواد پیشرفته مانند کوانتوم از اهمیت بالایی برخوردار است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اصل دوم توجه به هدف است، هدف متعالی ما، تمدن نوین اسلامی است. ایران همیشه روحیه تمدن‌سازی داشته است و هدف این نقشه، رسیدن به مرجعیت علمی کشور است. باید افق زمانی مشخصی برای دستیابی به مرجعیت علمی در منطقه و جهان تعیین شود.

وی همچنین اصل سوم را تعیین سیاست‌های راهبردی دانست و افزود: این نقشه باید سیاست‌های راهبردی و اهداف کلیدی را شامل شود.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در اصل چهارم بر جامعیت نقشه تاکید کرد و گفت: این نقشه باید جامع باشد و آموزش، پژوهش، فناوری، و نوآوری را در بر گیرد. نمی‌توان گفت که تنها یکی از این عوامل اولویت بالاتری دارد. در ادامه باید راهبردها در نقشه جامع مدنظر باشد، این نقشه باید سندی راهبردی و هدایتگر باشد و در صورت نیاز به اصلاحات ساختاری، شورای عتف، معاونت علمی و بنیاد نخبگان باید در آن لحاظ شوند.

وی همچنین توجه به نیازهای سیاست‌های کلان علم و فناوری را اصل بعدی ذکر کرد و افزود: این سیاست‌ها شامل شش محور اصلی است که باید به تمامی آن‌ها توجه شود.

وی بر لزوم حکمت‌بنیان بودن نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد و گفت: حکمت، مفهومی قرآنی است که در آیه ۲۶۹ سوره بقره آمده است. دانش، بینش، منش، و کنش مصادیق حکمت هستند که قابل تعلیم و تعلم هستند. اگر نقشه بر پایه حکمت بنا شود، خیر کثیری به همراه خواهد داشت. با توجه به تحولات علمی، باید روند بازنگری نقشه با سرعت بیشتری انجام شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha